Word supporter

Jaarverslag 2023

Een langer gezond leven, voor iedereen in Nederland

Voorwoord

“Onze missie “Een langer gezond leven voor ieder in Nederland,” is urgenter dan ooit.

Het aantal levensjaren zonder aandoening neemt af. Dat betekent dat steeds meer mensen te maken krijgen, met (chronische) aandoeningen, wat overal om ons heen zichtbaarder wordt. Met onze strategie willen we de opvattingen van Nederlanders zodanig beïnvloeden dat men nog sterker gaat zien dat maatregelen om Nederland gezonder te maken noodzakelijk zijn, en niks te maken hebben met betutteling. Lees meer.

Mark Monsma, Directeur

Hans Schirmbeck, Voorzitter

Onze missie

Het collectief van 22 samenwerkende gezondheidsfondsen heeft als gezamenlijke missie “Langer gezond leven voor iedereen in Nederland.” Wij geloven dat een langer gezond leven voor iedereen in Nederland mogelijk is. We werken hieraan door:

• te bouwen aan een gezonde generatie;
  • de kwaliteit van leven voor mensen met een chronische aandoening te vergroten;
  • het stimuleren van onderzoek naar innovatieve behandelingen;
  • de samenwerking op het gebeid van infectieziekten te stimuleren.

Onze rol is het verbinden van Nederlanders, overheden en maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven aan het grote belang van gezondheid voor onze samenleving. Lees meer.

Over de samenwerkende gezondheidsfondsen

De Vereniging Samenwerkende Gezondheidsfondsen (SGF) bestaat uit 22 gezondheidsfondsen die werken aan het voorkomen, genezen en behandelen van ziekten. Samen zetten we ons in voor ziekteoverstijgende onderwerpen, zoals een gezonde leefomgeving en een gezonde leefstijl,  kwaliteit van leven, en ziekteoverstijgend onderzoek. Daarnaast draagt SGF als verbinder en agendasetter bij aan een samenleving waarin mensen met een (chronische) aandoening de best mogelijke behandeling krijgen en optimaal kunnen participeren. Sinds 2002 werken de gezondheidsfondsen samen en op 30 juni 2010 werd de Vereniging Samenwerkende Gezondheidsfondsen officieel opgericht.  Lees meer.

Groot netwerk

Een groot netwerk van fondsen in het gezondheids- en onderzoeksveld, de maatschappij, de politiek en het bedrijfsleven.

5 miljoen donateurs

Een achterban van duizenden vrijwilligers en zo'n 5 miljoen donateurs.

€ 420 miljoen

Ruim €420 miljoen aan middelen die gezamenlijk bijeen worden gebracht

Lees het volledige jaarverslag

Heb je vragen, opmerkingen of verzoeken?
Neem dan gerust contact met ons op.

secretariaat@gezondheidsfondsen.nl